Betrokkenheid van derde (commerciële) partijen bij de organisatie en uitvoering van medische
deskundigheid bevorderende activiteiten en sponsoring.

1. De ter accreditatie van een deskundigheid bevorderende activiteit, gericht op (para)medici,
indienende aanbieder is of heeft geen commerciële relatie met de wetenschappelijke
commissie van de ingediende activiteit.
2. De verantwoordelijkheid voor de wetenschappelijke inhoud ligt bij een van te voren bekende
onafhankelijke wetenschappelijke commissie, die geen financiële relatie heeft met de
organisator en/of eventuele sponsor van dezelfde activiteit.
3. Van de leden van de wetenschappelijke commissie van de activiteit dient een schriftelijke
disclosure van eventuele belangen bekend en openbaar te zijn.
Van alle leden van de, activiteit verzorgende, medewerkers ( programmacommissie ) dient
een schriftelijke disclosure betreffende hun belangen met al hun commerciële partijen bekend
en openbaar te zijn. Financiering van elke vorm van genoemde activiteiten dient transparant
te zijn en gemakkelijk herleidbaar naar de instantie die de financiering verzorgt.
4. Sponsoring (door één of meerdere sponsoren) alsmede financiering van een activiteit, moet
vrij zijn van de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op het thema, de inhoud van het
programma, gespreksonderwerpen of de keuze van de wetenschappelijke
programmacommissie.
5. Al het educatieve materiaal dient vrij te zijn van elke vorm van reclame en elke vorm van
vooringenomenheid.
6. Alleen niet-gesponsorde inhoudelijk zuiver wetenschappelijke delen van de activiteit komen
voor accreditatie in aanmerking.
7. Eventuele financiële ondersteuning (sponsorship) dient, indien nodig, plaats te vinden via een
“unrestricted educational grant”.
8. De begroting van een activiteit dient openbaar te zijn met vermelding van alle bronnen van
de financiering.
9. Indien de sponsor een farmaceutische of medische hulpmiddelen industrie betreft, dan kan
deze NIET DIRECT BETROKKEN zijn bij:
a. Het uitnodigen van sprekers en/of deelnemers.
b. Het volledig dekken van reis en/of verblijfskosten van sprekers en/of deelnemers.
c. Deelname aan de organisatie van het evenement.
d. Meewerken aan het wetenschappelijk programma (Geen spreker vanuit de industrie).
10. Het is niet toegestaan aan sponsoren om de persoonlijke gegevens van de deelnemers
over te nemen voor andere doeleinden dan de deskundigheidsbevordering.
11. Elke vorm van reclame van producten en bedrijven tijdens de actieve uitvoering van de
deskundigheidbevordering (i.e. tijdens voordrachten, workshops, discussies ) is verboden, en
mag ook niet achteraf worden toegevoegd in (elektronische) activiteiten of (digitale)
samenvattingen.
12. Advertenties en logo’s die terug te leiden zijn naar de sponsor moeten duidelijk worden
gescheiden en onderscheiden van de wetenschappelijke en educatieve componenten van
het programma, het liefst op één aparte pagina voorafgaand aan of ná het wetenschappelijk
programma.
13. In het programma wordt alleen vermeld “door industrie gesponsorde nascholing” niet de
naam van de sponsor. Een referentie-nummer mag verwijzen naar de betrokken sponsor op
de bij te leveren lijst van sponsoren.
14. De naam van de sponsor(en) komt op een aparte pagina (aan het einde) bij voorkeur een
apart inlegvel in een programmaboek of -file . Het programmaboek, of – file is op de voorzijde
vrij van enige referentie naar de sponsor.
15. Ook voor een website van een aanbieder geldt bovenstaande. Namen van sponsors en
logo’s alsmede advertenties vanuit de industrie mogen niet worden getoond op de pagina’s
met wetenschappelijk en/of educatieve informatie en eventueel later te verschijnen
“uploads”. Voor de naamsvermelding dient een aparte webpagina te worden aangemaakt
geschikt voor alleen de sponsor(s).
16. Indien gebruik wordt gemaakt van digitale middelen, bijvoorbeeld voor inschrijving of voor het
volgen van de scholing, worden enkel functionele cookies toegepast.